2009. augusztus 3.

ISTEN NEVEI XV-IK LECKE

A leggyakrabban hasznalt nev a Bibliaban a JEHOVA nev.6823-szor fordul elo.Legeloszor a Mozes elso konyve 2:4-ben talaljuk az ELOHIM nev mellett.

. Ez az égnek és a földnek eredete, a mikor teremtettek. Mikor az Úr(ELOHIM) Isten(JEHOVA) a földet és az eget teremté
A JEHOVA nev bizonyara teves visszaadasa a JHVN heber tetragramnak(negy betu) Izrael Istenenek neve :eredeti kiejtese feltehetoen"JAHVE".A zsidok tiszteletbol sohasem mertek a nevet kimondani.Amikor kesobb a heber irasba bevezettek a punktuaciot(maganhangzo-bejelolest pontokkal) a zsido irastudok ehhez a tetragrammhoz az ADONAI -UR szo maganhangzoit illesztettek,s ezutan ezt a szot olvastak Isten neve helyett.Maga a szo a lenni igebol szarmazik es Isten orokkevalosagarol es valtozhatatlan husegerol jelent ki valamit.

Mindezt csak ugy mellekesen jegyeztem le ha netalan valakit erdekelne.

Tanulmanyunk inkabb arra osszpontosul hogy mikent fejezi ki Isten Neve ,jellemet,lenyet,tulajdonsagait.
A JEHOVA nev a "havah" szobol szarmazik,mely Isten letezeset jelenti fuggetlenul barmitol.O onmagaban letezik.O maga az elet s letezese semmitol senkitol sem fugg,oroktol fogva orokke el.
A Mozes 3 irja le legkifejezobben ezt a nevet. 13. Mózes pedig monda az Istennek: Ímé én elmegyek az Izráel fiaihoz és ezt mondom nékik: A ti atyáitok Istene küldött engem ti hozzátok; ha azt mondják nékem: Mi a neve? mit mondjak nékik? 14. És monda Isten Mózesnek: VAGYOK A KI VAGYOK. És monda: Így szólj az Izráel fiaihoz: A VAGYOK küldött engem ti hozzátok 3:13-14
Es meg hozzateszi:15. És ismét monda Isten Mózesnek: Így szólj az Izráel fiaihoz: Az Úr, a ti atyáitoknak Istene, Ábrahámnak Istene, Izsáknak Istene és Jákóbnak Istene küldött engem ti hozzátok. Ez az én nevem mind örökké és ez az én emlékezetem nemzetségről nemzetségre

IEHOVA az Isten kinek onmagaban van letezese,mert "Vagyok aki vagyok"-nak neveztetik.O az orokkevalo VAGYOK,Alfa es Omega.O ugyanaz a tegnap ,ma es orokke.
Hat nem csodalato a mi Istenunk,akiben feltetel nelkul megbizhatunk?Akkor miert aggodalmaskodnank,miert rohangalnank tamaszert es segitsegert masfele? Senki aki benne megbizott nem szegyenkezett .
Mikor Isten e nev alatt kijelentette magat nepenek,ertettek meg igazan kicsoda is a szovetseg Istene.Habar a Mozes 2-ik konyveben feltarja magat e nev alatt,csupan ekkor lett vilagos szamukra jelentese.
Az Isten pedig szóla Mózeshez és monda néki: Én vagyok az Úr. 3. Ábrahámnak, Izsáknak és Jákóbnak úgy jelentem meg mint mindenható Isten, de az én Jehova nevemen nem voltam előttük ismeretes. 4. Szövetséget is kötöttem velek, hogy nékik adom a Kanaán földét, az ő tartózkodásuk földét, a melyen tartózkodjanak
Isten ,mint egy irgalmas es szereto Isten tarja fel magat ki hu igereteihez s szovetsegehez melyet nepevel kotott.O nem valtozik mint az ember ,mert" O ugyanaz tegnap ma es mindorokke"
Jezus Krisztus egy JEHOVAVAL S O sem valtozik hanem huseges szovetsegehez melyet vereben kotott,s most ul az Atyaisten jobbjan kozbenjarvan erettunk.
Ezt irja a Mozes II-ik konyve 34:5-7-ben Az Úr pedig leszálla felhőben, és ott álla ő vele, és nevén kiáltá az Urat: 6. És az Úr elvonula ő előtte és kiálta: Az Úr, az Úr, irgalmas és kegyelmes Isten, késedelmes a haragra, nagy irgalmasságú és igazságú. 7. A ki irgalmas marad ezeríziglen; megbocsát hamisságot, vétket és bűnt: de nem hagyja a bűnöst büntetlenül, megbünteti az atyák álnokságát a fiakban, és a fiak fiaiban harmad és negyedíziglen.
Ez a szovetseg Istene.
Megbizunk -e elegge benne?Tukrozi-e eletunk hogy hisszuk azt amit Isten szamunkra kijelentett Igeje altal?

Kerdesek melyeken erdemes elidoznunk, s vizsgalatot tennunk,ami eletunket illeti.

Nincsenek megjegyzések: